Speciaal voor tijdens de Codeweek 2025 heeft Future NL een aantal Digi-Doeners rondom programmeren en computational thinking online gezet:
De wiskunde-robot
Tijdens deze les gaan de leerlingen ervaren wat een algoritme is en hoe een robot door middel van een algoritme wiskundesommen op kan lossen. Ook leren ze hoe ze een algoritme kunnen schrijven voor het oplossen van een lineaire vergelijking en kruipen ze in het lichaam van een robot om het algoritme van hun klasgenoot uit te voeren.
https://www.lessonup.com/nl/lesson/WGrEbuFaSxtzjC2Pj
De Spirograaf
In deze lessenserie van twee lessen gaan de leerlingen een spirograafkunstwerk maken. In de eerste les ‘Maak een spirograaf!’ hebben de leerlingen (unplugged) met hoeken en algoritmen leren werken. In deze tweede les gaan de leerlingen met het computerprogramma Scratch aan de slag. Door de algoritmen in het programma te zetten kunnen ze hun eigen spirograafkunstwerk maken.
https://www.lessonup.com/nl/lesson/AzWsLcQevr5nPLC2Y
Pixelation
Tijdens deze les gaan de leerlingen ervaren wat pixelation is en waar het voor wordt gebruikt. Ook leren ze zelf door middel van pixelatie te abstraheren tot de kern van een beeld. Je kent het vast van videogames zoals Tetris en SuperMario. Door een tekening op te delen in vlakjes die de essentie weergeven maak je een vertaling die een computer kan lezen. Door te werken met pixelation (gekleurde vakjes) leer je ook nog iets anders: goed kijken en komen tot de essentie van iets: uit welke delen bestaat een geheel? Als je de verschillende onderdelen van een geheel kunt benoemen kun je dat gebruiken om problemen op te lossen. Dat heet computational thinking.
https://www.lessonup.com/nl/lesson/5fS4s6Hx5XtCpxL8p/gFDNHnmXT6Y7aRxNG