Deze bronnen hebben wij verzameld. Ze zijn gratis in het gebruik en zijn zelfstandig en/of klassikaal te gebruiken. Mist er nog iets op deze pagina? Neem dan snel contact met ons op! We vullen de lijst graag aan. 🚀

De materialen hiernaast zijn handig om een begin met maken met Digitale geletterdheid en de CodeWeek. Let op, de materialen hiernaast zijn gemaakt door anderen en kunnen veranderen.

Tip Kijk regelmatig of de materialen bereikbaar zijn en nog gratis in het gebruik zijn. 

Tip Een goed plan om te beginnen met Digitale Geletterdheid is meer dan een selectie van tools. Gebruik de tools alleen om een doel te bereiken. De inzet van deze materialen kan een doel op zich zijn, maar ook onderdeel zijn van een groter plan. 

Tip Loopt een leerling voor? Laat deze leerling dan al kennismaken met het materiaal. Zo daag je deze leerling uit en zie je in een vroeg stadium wat wel/niet werkt. Betrek de leerling in dit ontdekkingsproces. 

Tip Het bouwen van een website kan een hele mooie uitdaging zijn. Daar heb je naast lesmateriaal niet heel veel voor nodig. In de lijst met materialen zie je ook een optie om een website te hosten (=opslag op het internet) en daarmee kan de website ook bekeken worden door anderen. Leuk voor thuis!

Spookhuis in Hedy

Met Hedy schrijf je een spookhuisverhaal met interactieve elementen. Elke keer dat de code wordt uitgevoerd, wordt er een nieuw verhaal gemaakt. Het verhaal kan ook door uw computer worden voorgelezen en online worden gedeeld.

Doelgroep Leraren en docenten

Niveau Beginner

Duur  1 of 2 uren afhankelijk van niveau.

Begin met het openen van een browser en ga naar hedycode.com. Volg de instructies voor niveaus 1-4. Gebruik de tabbladen ‘Niveau’ en ‘Spookhuis’. Met behulp van deze levels gaan we een interactief spookhuisverhaal schrijven. 

In dit avontuur leer je een echte spookhuis game maken, waarbij de spelers moeten ontsnappen uit jouw spookhuis door je juiste deur te kiezen. Als je de goede deur kiest overleef je het, maar anders… In level 1 beginnen we ons spookhuisspel door een spannend verhaal te verzinnen en de speler te vragen welk monster ze tegenkomen in het spookhuis.

Links

Haunted house voorbeeld level 2

  Haunted house voorbeeld level 4

Lesvoorbereiding, lestips, lesbrieven en oplossingen voor veelvoorkomende problemen vind je in het  l erarenportaal Hedy.


Voorbeeld

YouTube Hedy