In deze terugkerende blogserie over Leren programmeren vragen we aan de leading teachers om hun ervaringen te delen. Deze keer heeft Pauline Maas dit mooie stuk geschreven over het leren programmeren. Pauline zet zich al in voor de CodeWeek sinds het begin in 2013. Kijk hoe zij al in 1975 in aanraking kwam met een computer. Via de Leading Teachers pagina kun je contact opnemen met Pauline.


Ada Lovelace

“Wist je dat het eerste computer programma is geschreven door Ada Lovelace in 1842. Ze schreef een set regels zodat de Babage computer van haar neef wel muziek kon maken.”

Pauline Maas

In 1975 (ik was 15 jaar) kocht mijn vader voor zijn bedrijf een administratie computer met bandjes en kaarten met een magneet strip. Ik was gefascineerd door deze computer, die het halve kantoor van mijn vader in beslag nam. Ik mocht helpen met de administratie op deze computer. Na mijn studie (docent Nederlands en Textiele Werkvormen) was er geen werk in het onderwijs en greep ik de optie met beide handen aan om via de PTT omgeschoold te worden als ICT-medewerker. Het was intussen 1983 en ik moest ik ambi-modules halen en leerde ik basic. Ik maakte al snel glossary’s zodat ze alleen maar code’s hoefden in te geven en de formele brieven er automatisch uitrolde.

20/20 spreadsheet

En in 1991 maakte ik macro’s met de spreadsheet software 20/20 om een pretpark inzicht te geven hoeveel mensen ze moesten oproepen bij welk weertype en hoe vol de attracties zouden zitten. Ik heb hierdoor de rest van mijn leven vrij toegang gekregen tot het huidige Plopsaland in de Panne.

Creatief

Tevens merkte ik dat door mijn creative achtergrond ik goed grote problemen in brokken kon hakken (decompositie en abstraheren) en dat ik in logisch in stappen kon nadenken (algortime). Allemaal eigenschappen die vallen onder Computational Thinking. Tevens merkte ik als vrouw in een mannen bolwerk dat je in een project een hele andere kijk op het geheel had.

Inbellen

Eind 1980 hadden waren de computers van de PTT al met elkaar verbonden en hadden een soort e-mail verkeer en verwerkte we de faxen digitaal. Toen ik 1992 België werkte belde ik iedere avond in om mijn mail binnen te halen en te verwerken op een “laptop” wat meer een doos was met als deksel een toetsenbord. In 1996 woonden we in Japan en kon ik via een inbelverbinding “chatten” via ICQ (I seek You) met een paar vrienden in Nederland die ook al ICQ zaten.

“laptop”

Eigen bedrijf 4PIP

Ik heb tot 2005 in de ICT gewerkt in meest uiteen lopende projecten (systeembeheer, implementatie software, functioneel beheerder SharePoint, Gecertificeerd Microsoft Docent). In 2005 besloot ik om mijn baan in de ICT op te zeggen: “Als ik meer vrouwelijke collega’s wil hebben, dan moet ik het onderwijs beginnen”. Sinds die tijd heb ik een eigen bedrijf (4PIP) en schrijf ik boeken voor kinderen/docenten om te leren programmeren en sta ik voor de klas als ICT docent.

Digitaal Knutselen

Toen ik begon om kinderen (en hun docenten) te leren programmeren noemde ik het altijd digitaal knutselen. Om het minder groot en ingewikkeld te laten zijn.  Nu heet het Computational Thinking (CT) en is het een onderdeel van Digitale Geleterheid. Het begrip CT hebben wel al op verschillende manieren proberen te vertalen, maar dat is nog steeds niet gelukt. Met de 10 CT begrippen focus ik me meestal op algoritme, abstractie, decompostie en patronen. Voor de onderbouw heb ik altijd vele unplugged voorbeelden. Hierna gaan we meestal aan de slag met Scratch (jr) en daarna microbit. Veel geld heb je niet nodig want veel is online en gratis.

micro:bit

In 2017 is de mini computer de micro:bit geïntroduceerd in de UK en toen hij in 2018 ook in nederland kwam was ik één van de eersten in Nederland die hem in handen had en ik was direct verliefd op deze mini computer. Ik zag de mogelijkheden om creativiteit en programmeren te combineren. De 101 projecten die ik heb geschreven samen met Peter Heldens voor de micro:bit staan online en zijn voor iedereen gratis te gebruiken.

Pauline Maas