In deze terugkerende blogserie over Leren programmeren vragen we aan de leading teachers om hun ervaringen te delen. Deze keer heeft Harald van Brederode dit mooie stuk geschreven over het leren programmeren. Via de Leading Teachers pagina kun je contact opnemen met Harald.

Wat was je eerste actieve herinnering aan het gebruik van een computer? Hoe oud was je? Welke computer en mogelijk waar?

Ik was denk ik een jaar of 14 toen ik bij vrienden thuis een Commodore 64 tegenkwam. Een programma stond op een bandje en duurde lang voordat het geladen werd. Wat ik grappig vind is ondanks de vooruitgang het plezier en de beleving bij jongeren nog steeds hetzelfde is. Op de HTS leerde ik voor het eerst programmeren in Pascal. Ik vond het reuze interessant dat ik in het hart van de computer opdrachten kon schrijven. Wel moeilijk met al die ; op de juiste plek.

Commodore 64. Ook een plek om te leren programmeren.
Commodore 64 (via wikipedia)

Wanneer was je voor het eerst online? Weet je nog welke website je als eerste bezocht? Bestaat die site nog?

Mijn eerste websites die ik bezocht weet ik niet meer. Wel dat wij op Hyves zaten en ICQ gebruikte voor de communicatie. Dit was eind jaren 90 denk ik.

Hoe kwam je achter het concept programmeren? Heb je een rolmodel gehad? Hoe heb je (jezelf) leren programmeren? Welke taal heb je als eerste geleerd?

De basis van Pascal heb ik op de H.T.S. gehad. Het was niet veel maar ik vond het wel boeiend. Ik heb verder niets meer met programmeren gedaan totdat ik leerkracht in het basisonderwijs werd en in aanraking kwam met Scratch. Ik zag meteen de potentie voor de kids om creatief aan de slag te gaan. Het kunnen programmeren zonder moeilijke taal spreekt mij ook als volwassene aan. Zo blijft het gaan om het creatieve denkproces en niet om de juiste punt en komma.

Welke lessen heb je geleerd van het leren van een programmeertaal? Welke tips heb je voor beginnende programmeurs? En welke taal zou je graag nog willen leren?

Ik zou mij zelf nog verder willen verdiepen in Python. Zowel voor mijzelf als voor de kids die wat meer aan kunnen.

Tips

  • Zet eerst je programma op papier in gewone tekst
  • Doe het samen
  • Werk als leerkracht niet met recepten maar met probleemvragen.