In deze terugkerende blogserie over Leren programmeren vragen we aan de leading teachers om hun ervaringen te delen. Mocht je ook een blog willen schrijven, het format ‘leren programmeren’-blog hiervoor kun je hier vinden. We hopen dat je deze blogs informatief vindt en je helpen om te starten met programmeren en computational thinking. Alle leading teachers kun je hier vinden. Veel leesplezier! En via de de leading teachers pagina kun je ook eenvoudig in contact komen met de teachers.


Computational Thinking

“En toen kwam Ilse, een digitaal zoekwonder op het nieuwe internet!”

Lian Gielisse

Computational Thinking, als tiener in de 80-er jaren had ik er nog nooit van gehoord. Toentertijd kon ik uren besteden aan het oplossen van de Rubiks kubus en het behalen van levels in de vooruitstrevende advanturegame Larry. Dirty Larry (wiki), dat wel, maar daar kwam ik pas veel later achter. Zo rond 1990 was een pc voor mij niet meer dan een veredelde typemachine, maar met Larry werd het een serieuze business om zoveel mogelijk levels te halen.  

Maar, life goes on, Larry werd tijdens mijn PABO-opleiding verruild voor LOGO waarmee je een schildpad kon laten lopen. Deze lessen hadden dezelfde snelheid als een schildpad, en dat was, voorzichtige uitgedrukt, niet echt bevorderlijk voor mijn motivatie. 

Ilse

En toen kwam Ilse (wiki), een digitaal zoekwonder op het nieuwe internet. Zij was mijn geduldige, virtuele gids in een compleet nieuwe wereld die meer mogelijkheden bood dan ooit.  In die tijd veranderde ik van baan en werd, niet gebaseerd op enige ervaring, als dé ICT-er aangewezen. 

Zo kwam ik in contact met Bas, een enthousiaste vader die zich met hart en ziel inspande voor de ICT-zaken op de basisschool waar ik werkte. Na de digitale milleniumovergang overleefd te hebben, gingen we kleine netwerkjes bouwen. Bas had het geduld om mij uit te leggen wat een server, switch en hub was. Dat was vooral handig was als hij tijdelijk in het buitenland was, en ik (onder zijn curatele) aan de stekkers moest gaan rommelen om spontaan ontstane problemen met het inmiddels moderne netwerk op te lossen.   

Computational Thinking

Met de moderne, stabiele netwerken kwam ook de ruimte voor een leerlijn digitale geletterdheid met daarin Computational Thinking. Toen een onbekende maar boeiende term die door mij niet altijd even vlot werd uitgesproken, nu inmiddels een omarmde term waarvan ik me gerealiseerd heb, dat ik er als tiener al mee bezig was.  

XperiO

Pauline Maas heeft mijn enthousiasme hiervoor verder aangewakkerd door ook weer inspirerend en geduldig te zijn. Zij heeft me het inzicht gegeven dat programmeren een manier van denken is die spelenderwijs gekoppeld kan worden aan 101 projecten, waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak tijdens mijn lessen in het ontdeklab XperiO.