Doorplaatsing van Pauline Maas haar blog. Direct een visie met het Visiespel Digitale Geletterdheid. Meer weten? Pauline Maas over haar ambassadeurschap voor CodeWeek.

Aan de slag met Digitale Geletterdheid

Afgelopen vrijdag had ik samen met mijn collega van Koninklijk VisioRuben Brandsma een masterclass bij het SLO in Amersfoort, hoe je Digitale Geletterheid kan implementeren binnen je school.

Bij de mastersclass afgelopen vrijdag waren een stuk of 30 personen aanwezig: I-Coaches, directeuren van scholen, ict-ers, programma managers en ook een aantal zzp-ers die dit soort trajecten begeleiden bij stichtingen. Toen we de ruimte binnen kwamen waren er drie tafels waar we aan plaats konden nemen en op deze tafels lag het Visiespel Digitale Geletterdheid al voor ons klaar. Na een presentatie van Gäby van de Linden en Martin Klein Tank maakten zij al snel duidelijk dat het altijd belangrijk is om een duidelijke visie te hebben en dus ook op Digitale Geletterdheid. We gingen snel aan de slag met het visie spel. Het spel was op de 3 tafels zo neergelegd dat er 9 taartpunten waren.

Opzet van het Visiespel Digitale Geletterdheid 

  1. Doelen: waartoe leren kinderen?
  2. Inhoud: waarover gaat het leren van kinderen?
  3. Speel- en leeractiviteiten: hoe laat je kinderen spelen en leren?
  4. De rol van de leerkracht: hoe begeleid je het spelen en leren van kinderen?
  5. Bronnen en materialen: waarmee laat je kinderen spelen en leren?
  6. Groeperingsvorm: met wie spelen en leren kinderen?
  7. Speel- en leeromgeving: hoe ziet de speel- en leeromgeving van kinderen er uit?
  8. Tijd: hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van kinderen?
  9. Observeren & evalueren: hoe volg je de ontwikkeling van kinderen?

Ronde 1: Bij iedere taartpunt waren stellingen en je mocht in de eerste ronde in stilte (dus zonder overleg met je tafel genoten) maximaal 4 stellingen neerleggen waar je het mee eens was. Zo draaide je door en liep alle taartpunten af. Je mocht een stelling verwijderen, als hij maar zichtbaar bleef voor de andere tafelgenoten.

Ronde 2: In deze ronde ging je alle taartpunten langs en keek je naar wat er was neergeld.

Ronde 3: Er was een gespreks-leider gekozen uit onze tafel en die ging met ons ook weer de taartpunten langs waar we probeerde tot maximaal 4 stellingen te komen en deze moesten ook op volgorde van belangrijkheid liggen.

Als opbrengst heb je dan bij iedere taartpunt een aantal stellingen, die je daarna weer kan omzetten in een visie. Dat laatste lijkt me het moeilijkste omdat dit ook moet aansluiten bij de visie van de organisatie. Ik vond het bijzonder aan de stellingen dat ze vrij algemeen waren dus niet alleen voor ict coordinatoren maar voor iedereen in de organisatie.

Voorbeeldstellingen over DG

  • Digitale Technologie is overal in de samenleving, dus moeten leerlingen digitaal geletterd worden.
  • Practice what you preach! Leraren moeten zelf het goede voorbeeld geven mbt gebruik digitale middelen.
  • Online veiligheid is een essentieel onderdeel van de leeromgeving.

Het moeilijkste lijkt mij om dit echt met een team te gaan doen. Wij hebben maar een klein gedeelte van het spel gedaan, wil je dit visie spel echt met je collega’s doen ben je (volgens SLO) minimaal 3 maal 3 uur bezig. Ik merkte ook al na een aantal stellingen, hebben we die nu al gehad of juist niet. Willen we dit spel bij ons op school inzetten om onze visie neer te zetten, moeten we het op een iets andere manier gebruiken. Ik weet zeker dat we niet zoveel tijd krijgen van de 5 verschillende scholen van Visio.

Ik ga hier zeker mee aan de slag, hoe en op wat voor manier moet ik nog eens goed over nadenken. We kregen de doos met het spel mee naar huis. Het was ook wel erg leuk om bekende mensen terug te zien zoals Anika EmbrechtsSandra Legters en Coen Schans.