De jubileumeditie van CodeWeek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en ver daarbuiten

De tiende editie van de CodeWeek gaat op 6 oktober 2022 van start met een feestelijke kick-off. De programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala aan activiteiten georganiseerd om programmeren op scholen te stimuleren. Een echte Jubileumeditie!

De CodeWeek 2022 bouwt voort op het succes van vorige jaren. In 2021 deden 4 miljoen mensen in meer dan 80 landen over de hele wereld mee aan het initiatief. In 2021 was de gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan de programmeerweek 11 jaar en bijna de helft (49%) van de deelnemers waren vrouwen of meisjes. Het aantal activiteiten voor de programmeerweek is elk jaar toegenomen: van 300 in 2013 naar 78.000 in 2021, en het doel voor 2022 is 100.000. Van de 78.000 activiteiten in de CodeWeek van 2021 vond 88% plaats op scholen. Dit laat zien hoe goed programmeren in de klas kan worden geïntroduceerd.

“Een 10-jarig jubileum is een goed moment om terug te kijken en door de jaren heen behaalde de CodeWeek het ene succes na het andere. Het aantal deelnemers blijft elk jaar aanzienlijk toenemen en het feit dat het merendeel van de activiteiten nu plaatsvindt op scholen, laat zien dat onze inspanningen om leraren te voorzien van tools voor programmeren in de klas, ook echt hebben geholpen.”

Roberto Viola, directeur-generaal Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie bij de Europese Commissie

Activiteiten bij het 10-jarige jubileumeditie van de CodeWeek

Tijdens deze editie wordt een breed scala aan activiteiten georganiseerd: van activiteiten zoals CodyTrip, een massaal online schoolreisje naar Procida, Baia en Napels in Italië, de prijs voor het nieuwe schoollabel van de CodeWeek in o.a. Nederland, een congres over de ontwikkeling van vaardigheden in verband met algoritmisch denken in Hongarije en hackathons in de klas in Ierland, tot een gratis interactieve markt voor jong en oud bij het Humboldt Forum in Berlijn, Duitsland, programmeerweekschool voor leraren en gratis online cursussen voor programmeren in Malta en een evenement in Roemenië waarbij middelbare scholieren worden aangemoedigd tot andere vormen van zelfexpressie door technologie te gebruiken bij kunstprojecten. De programmeerweek heeft ook unplugged programmeeractiviteiten, die zonder elektronische apparaten kunnen worden gedaan. Dit verlaagt de drempel om mee te doen en zorgt ervoor dat op iedere school kan worden geprogrammeerd, ongeacht de beschikbare financiering en apparatuur.

Iedereen kan een activiteit organiseren en daarbij gebruik maken van meerdere bronnen die kunnen helpen bij het opnemen van coderen en programmeren in het lesplan. Deze materialen zijn gratis beschikbaar in 29 talen.

Daarnaast is er een bootcamp voor de CodeWeek: een open online cursus die tussen 10 oktober en 16 november 2022 wordt georganiseerd. Deze bootcamp is een kans voor leerkrachten in alle vakken om de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om hun eerste stap als digitale creators te zetten en is gericht op leerkrachten uit het voorschools, basis- en voortgezet onderwijs in Europa en daarbuiten.

Voor degenen die wel in zijn voor een uitdaging zal de CodeWeek zeker niet teleurstellen! De Code Week 4 All-uitdaging moedigt deelnemers aan om hun activiteiten te linken met andere evenementen die georganiseerd worden door vrienden, collega’s of kennissen. Deelnemers die activiteiten van tien verschillende organisatoren of uit drie verschillende landen linken, krijgen het Programmeerweek-certificaat van excellentie.

Jubileumeditie!
Jubileumeditie!

Over CodeWeek.eu

De inmiddels tiende CodeWeek is een burgerinitiatief dat wordt gesteund door de Europese Commissie. Het doel is programmeren en digitale geletterdheid op een leuke en betrokken manier onder ieders aandacht te brengen, met activiteiten die wereldwijd door leerkrachten en liefhebbers van programmeren worden georganiseerd. Het initiatief draagt bij aan de doelstellingen van het digitale decennium van de EU, die er onder andere toe moeten leiden dat minimaal 80% van de EU-bevolking over digitale basisvaardigheden beschikt in 2030.